5 sposobów na Twoją markę osobistą

marka osobista

W dzisiejszych czasach na każdym kroku marki odgrywają ogromną rolę na konkurencyjnych rynkach, szczególnie silne marki osobiste, które są w stanie wygenerować wartość dla swoich klientów poprzez oferowane usługi lub produkty. Niezależnie od wcześniej opisanych strategii marketingowych marka osobista właściciela może pozytywnie wpłynąć na działania marketingowe przedsiębiorstwa w internecie.

W dobie internetu i ciągle rozwijającej się branży nowych technologii każdy z nas (szczególnie właściciel przedsiębiorstwa) powinien posiadać strategie oraz plan stworzenia swojej marki [1]. Temat marki osobistej jest ściśle powiązany z praktycznym wykorzystaniem mediów społecznościowych i marketingu internetowego w przedsiębiorstwie. Pojęcie marki osobistej zostało pierwszy raz użyte w artykule The Brand Called You [2] i było początkiem koncepcji marki osobistej [3].

5 sposobów na Twoją markę osobistą

W poniższych artykule przytoczono definicję marki osobistej oraz definicję personal brandingu [4]. Do szczegółowego zrozumienia znaczenia tych pojęć w pracy przedstawiono również szerszy kontekst powiązany z tworzeniem silnej marki osobistej oraz zarządzanie wizerunkiem. Warto podkreślić, że promowanie własnej marki osobistej zależy tylko i wyłącznie od osoby, która ma plan na siebie, swoją karierę oraz potrafi dobrze zarządzać swoim wizerunkiem.

Przykładem książki, w której znajdują się porady dotyczące kształtowania marki osobistej oraz marketingu jest książka Narzędzia tytanów Taktyki, zwyczaje i nawyki milionerów, ikon popkultury i ludzi wybitnych. W wyżej wymienionej książce przytoczono szereg porad, taktyk oraz strategii ludzi sukcesu, którzy zbudowali swoje przedsiębiorstwa lub odnieśli w życiu sukces. Książka została podzielona na trzy główne części dotyczące zdrowia, bogactwa oraz mądrości. W każdej części znajdują się wywiady, porady, praktyczne zasady jakie są stosowane przez ludzi sukcesu.

Jedną z porad zamieszczonych w książce jest uczestnictwo w jak największej liczbie spotkań w firmie. Porada została opisana przez Chrisa Sacca, który jest inwestorem oraz założycielem funduszu inwestycyjnego venture capital. Chris podczas pracy w Google jako szef działu przedsięwzięć specjalnych uczestniczył w spotkaniach firmy, nawet gdy nie był na nie zaproszony, po prostu oferował pomoc i tworzenie notatek dla innych osób.

W rozwijaniu swojej marki osobistej ciekawym spostrzeżeniem podzielił się znany przedsiębiorca i inwestor Peter Thiel. Przedsiębiorca sugeruje, że nie warto czekać z zaczynaniem przedsięwzięcia lub zmianą swojego życia [5], zmiana nie musi trwać długo, warto wziąć pod uwagę skróceniu okresu potrzebnego na dokonanie odpowiedniej zmiany.

Połączenie komplementarnych i kluczowych umiejętności pomaga w odniesieniu sukcesu. Scott Adams twórca komiksów o Dilbercie uważa, że nie trzeba być najlepszym na świecie w jednej dziedzinie, wystarczy być w grupie 25% ludzi najlepszych w kilku dziedzinach (dwie lub trzy) [6]. Połączenie poziomu mistrzowskiego z kilku dziedzin jest rzadkością i stanowi olbrzymią przewagę konkurencyjną na rynku. Szczególnie ważną umiejętnością jest przemawianie przed innymi. Warto zauważyć, iż znany inwestor Marc Andreessen uważa wyżej wymienioną taktykę za doskonały sposób na pozostanie CEO przedsiębiorstwa [7].

Przy tworzeniu marki osobistej pomaga również metoda Getting Things Done opracowana przez Davida Allena autora książki Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności [8]. Jedną z podstawowych zasad powyższej metodologii jest zasada 2 minut, która polega na niezwłocznie wykonywaniu czynności, które jesteśmy w stanie zrobić od razu i trwa to krócej, niż 2 minuty.

Kolejną zasadą opisaną w powyższej książce jest zasada tygodniowego przeglądu, czyli raz w tygodniu powinien być wykonywany przegląd zadań, które należy wykonać lub przydzielić do odpowiedniej kategorii. System pozwala na uporządkowanie wszystkich bieżących spraw i przeniesienie ich do odpowiednich kategorii. Założeniem GTD jest przeniesienie wszystkich myśli, celów, zadań do wykonania do systemu co pozwala zajmować się odpowiednimi działaniami w odpowiednim czasie. W innym przypadku sprawy są ciągle w tle i nie są widoczne postępy.

Aplikacja, która może być wykorzystywana do codziennego zarządzania tym systemem to Todoist w której użytkownik jest w stanie zapisać wszystkie swoje zadania i podzielić je na projekty. Wyżej wymieniona aplikacja idealnie wpisuję się w metodologie Getting Things Done. Program jest dostępny na wszystkich popularnych platformach oraz działa w przeglądarce internetowej. Podstawowa wersja aplikacji jest dostępna za darmo.

Technika, która również jest skuteczna i pomaga w sprawnym wykonywaniu zadań to technika Pomodoro, której autorem jest Francesco Cirillo. Technika polega na pracy w określonych ramach czasowych maksymalnie produktywnie, czyli praca jest podzielona na ramy czasowe (25 minut), po każdej sesji następuje 5 minut przerwy, natomiast po 4 sesjach 15 minut przerwy. W tej technice chodzi o maksymalne skupienie się na wykonywanym zadaniu przez 25 minut. Technika pomaga w skupieniu się i produktywnej pracy.

Budowanie pozycji eksperta, konsultacje oraz sposoby budowania marki osobistej w internecie

Poniżej przytoczono strategie tworzenia marki osobistej autora. Koncepcja opiera się na budowaniu pozycji eksperta w danej dziedzinie i jest powiązana ze zjawiskiem personal branding [9]. Bez ściśle zaplanowanej strategii nie da się zaplanować kolejnych etapów budowy marki osobistej na bardzo konkurencyjnym rynku pracy [10]. Jasna wizja powinna ułatwić drogę do celu. Po stworzeniu marki osobistej powinno zabrać się za tworzenie przedsiębiorstwa opartego na tej marce lub szukania sposobów na dostarczanie wartości swoim klientom poprzez monetyzacje własnej marki.

Tworzenie marki osobistej to skomplikowany i czasochłonny proces. Praca wymaga wielu wyrzeczeń oraz ogromnej ilości godzin poświęconej na szlifowanie swoich umiejętności, promowanie w internecie siebie oraz usług przedsiębiorstwa powiązanego z naszą marką.

W pierwszej kolejności powinno się budować pozycję eksperta w wybranej dziedzinie, zamiast skupiać się na zarabianiu. Na początku drogi powinno się przyjmować wszystkie propozycje współpracy i zlecenia, aby zbudować grono klientów i zdobyć niezbędne doświadczenie, które powinno procentować w przyszłości. Strona internetowa powinna być profesjonalną wizytówką twórcy, ponieważ może być jednym z pierwszych mediów, na jakie trafi użytkownik oraz potencjalny klient, który może być zainteresowany kontaktem z autorem. 

Inspiracją do stworzenia bloga internetowego, dzięki któremu marka osobista zostanie wzmocniona był blog tim.blog autorstwa Tima Ferrisa. Blog powinien być powiązany z główną działalnością lub działalnością, w której twórca będzie się specjalizował, budowanie pozycji eksperta w danej dziedzinie jest długim procesem.

1. Konsultacje

Idealnym sposobem na rozpoczęcie swojej działalności na podstawie stworzonego bloga są konsultacje w dziedzinie, w której jesteśmy ekspertami lub mamy doświadczenie. W związku z prowadzonym blogiem naszym czytelnikom łatwo ocenić czy nasze konsultacje będą użyteczne. Klienci płacą tylko i wyłącznie za poświęcony czas, konsultacje mogą być również testem danego modelu biznesowego i sprawdzeniem się w praktyce przed większą działalnością.

W tym celu należy na swojej stronie internetowej lub blogu dodać odpowiedni odnośnik w menu typu kontakt, gdzie użytkownicy będą mogli skontaktować się z nami poprzez dedykowany formularz na stronie. Konsultacje pozwalają na zebranie doświadczenia, znalezienie sylwetki idealnego klienta oraz przygotowanie pierwszej oferty handlowej naszych usług.

Konsultacje są również pierwszym krokiem do znalezienia odpowiedniego modelu biznesowego naszego przyszłego przedsiębiorstwa. Koncepcja modelu biznesowego została szczegółowo opisana w książce Tworzenie modeli biznesowych w podrozdziale tworzenie i dostarczanie wartości w przedsiębiorstwie przez Alexandra Osterwaldera.

2. Google, podpis mail

Warto również sprawdzić swoje imię i nazwisko w najpopularniejsze wyszukiwarce internetowej Google, czy po wyszukaniu naszego imienia i nazwiska nie ma na pierwszej stronie negatywnych informacji o nas, co może mieć wpływ na zmniejszenie szans na pozyskania nowych klientów lub partnerów biznesowych. Pierwsze wyniki wyszukiwania powinny podpowiedzieć z jakimi stronami, wynikami kojarzy się marka osobista sprawdzającego. Ważną strategią jest również umieszczanie podpisu w mailu z odnośnikami do swoich stron, to nic nie kosztuje, a jest kolejnym miejscem, gdzie jest dostępny link do naszej strony, bloga itp.

3. Blog, podcast

W kontekście strategii marketingowej dotyczącej praktycznego wykorzystania swojej marki osobistej w przedsiębiorstwie po zbudowaniu swojej pozycji w danej dziedzinie powinno się zacząć szukać sponsorów lub finansowania naszej dodatkowej działalności typu blog, podcast lub inne działania powiązane z content marketingiem. Ciekawą formą promocji własnej osoby są również podcasty, które pozwalają w formacie audio na swoim urządzeniu mobilnym promować własną osobę, swoje usługi, prowadzić wywiady ze znanymi gośćmi itp. Bariera wejścia w taką formę przekazywania wiedzy i wartości jest niska, wystarczy jedynie telefon komórkowy z odpowiednią aplikacją Anchor.

4. Kurs online

Kolejnym krokiem w budowie pozycji eksperta oraz w promowaniu swojej marki osobistej są kursy online, które pozwalają  umocnić pozycję w danej branży. Dodatkowo kursy online są dobrym źródłem dochodu, ponieważ raz zrobiony kurs można sprzedać wielokrotnie.

5. Firma

Kolejnym krokiem po stworzeniu marki osobistej jest tworzenie przedsiębiorstwa. Niezbędnym procesem na tym etapie jest testowanie i walidacja pomysłów biznesowych. Przed rejestracją przedsiębiorstwa pomysł powinno się sprawdzić, przetestować, zweryfikować docelowy rynek, potencjalnych klientów. Szczególnie powinno się wykonać dokładną weryfikację w wyszukiwarce Google czy dany pomysł istnieje, czy istnieje na niego popyt, czy ktoś już próbował stworzyć podobny projekt itp.

Przy testowaniu pomysłu warto szukać niszy, w której powinno się dostarczyć wartość klientom, czyli w tym przypadku pomocna jest strategia błękitnego oceanu [11]. Strategia polega na znalezieniu odpowiedniej niszy rynkowej dla swojej działalności i niestartowanie z działalnością na rynku pełnym konkurencji (czerwony ocean). Po przetestowaniu projektu kolejnym krokiem jest wybranie odpowiedniej nazwy dla swojego projektu oraz wybranie odpowiedniej nazwy domeny internetowej, która jest powiązana z nazwą.

Ciekawym pojęciem opisanym w książce Narzędzia tytanów w testowaniu pomysłów biznesowych jest technika opisana przez Marca Andreessena, który jest przedsiębiorcą, inwestorem oraz założycielem funduszu inwestycyjnego venture capital Andreessen Horowitz.

Technika polega na tworzeniu specjalnej drużyny w funduszu, która weryfikuje czy w dany pomysł, przedsiębiorstwo powinno zainwestować. Inni członkowie zespołu w funduszu celowo szukają wad i poddają próbie potencjalny najlepszy pomysł inwestycyjny. Jeśli pomysł przedstawiony przez jednego członka zespołu uda się obronić i przejdzie pozytywną weryfikację, cały zespół decyduje się na inwestycje.

Podsumowanie

Lista wszystkich wpisów z serii o e-marketingu poniżej:

Mam nadzieję, że wpis dostarczył Ci wartość i przekazałem Ci strategie tworzenie swojej marki osobistej. Kolejne wpisy dotyczące tego tematu w kolejnych tygodniach. Bardzo dziękuje Ci za przeczytanie i poświęcony czas. Jeśli masz chwilę, napisz komentarz, jak mogę Ci jeszcze pomóc lub czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć o branży IT. Zachęcam również do zapisania się na newsletter, w którym prześlę Ci raz w tygodniu wartość w postaci ciekawych tekstów, tematów oraz inicjatyw związanych z IT, produktywnością, biznesem, marketingiem online, rekrutacją oraz technologią. Stay tuned!

Bonus nowa grupa „Pierwsze kroki w IT / Początki w IT – Instajob.pl” na Facebooku

grupa-facebook

Zapraszam również do dołączenia do nowej grupy „Pierwsze kroki w IT / Początki w IT – Instajob.pl” na Facebooku – https://www.facebook.com/groups/847327302453321 #łączmysię ;-). Grupa ma na celu zrzeszać i wspierać osoby, które chcą się przebranżowić do branży IT. Serdecznie polecam szczególnie osobom, które chcą się dowiedzieć czegoś więcej o branży.

Grupa ma na celu stworzenie społeczności użytkowników, którzy wspierają się podczas przebranżowienia, pomagają sobie nawzajem w zdobyciu pierwszej pracy w IT. Zależy mi, aby ta pomoc była wartościowa, szczególnie w dobie nadchodzącego kryzysu związanego z pandemią koronawirusa. Dołączysz? 😉

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na blogu, polecam:


Bibliografia

[1] Wojtaszczyk K., Maszewski F., Różnorodność zarządzania marką osobistą, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 349, 2014.

[2] Peters T., The Brand Called You, Fast Company, No. 10, 1997, s. 83–90.

[3] Walczak-Skałecka A., Granice pojęcia „marka osobista”, Annales I – Philosophy and Sociology, Vol 43, No 1, 2018.

[4] Schawbel  D., Personal branding 2.0 Cztery kroki do zbudowania osobistej marki, Helion, 2012, s. 18.

Zach K., Personal branding, w: E-marketing, Mazurek G. (red), Poltext, 2018.

[5] Ferris T., Narzędzia tytanów. Taktyki, zwyczaje i nawyki milionerów, ikon popkultury i ludzi wybitnych, op. cit., s. 284.

[6] Ferris T., Narzędzia tytanów. Taktyki, zwyczaje i nawyki milionerów, ikon popkultury i ludzi wybitnych, MT Biznes, 2011, s. 325.

[7] Ferris T., Narzędzia tytanów. Taktyki, zwyczaje i nawyki milionerów, ikon popkultury i ludzi wybitnych, op. cit., s. 325.

[8] Allen D., Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności Wydanie II, Onepress, 2016.

[9] Malinowska-Parzydło J., Jesteś marką. Jak odnieść sukces i pozostać sobą, OnePress, 2015, s. 19.

McNally D., Speak D. K., Be Your Own Brand, Berrett-Koehler Publishers, 2003, s. 4.

[10] Wojtaszczyk K., Maszewski F., Różnorodność zarządzania marką osobistą, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 349, 2014.

[11] Chan Kim W., Strategia błękitnego oceanu, MT Biznes, 2005.

Posts created 20

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top