6 Niezbędnych Umiejętności W Branży IT

6 niezbędnych umiejętności w IT

Czy zastanawiałeś/zastanawiałaś się kiedyś jakie umiejętności pozwolą Ci znaleźć pierwszą pracę w IT? Jeśli tak to dobrze trafiłeś, w tym wpisie przytoczę 6 niezbędnych umiejętności w IT, które z pewnością pozwolą Ci lepiej przygotować się do Twojej pierwszej rozmowy kwalifikacyjnej.

Uważam, że każdy z nas jest w stanie nauczyć się wszystkiego, szczególnie w dobie internetu gdzie mamy dostęp do nieograniczonej ilości wiedzy, blogów, kursów zarówno płatnych, jak i bezpłatnych. Jedynym ograniczeniem jest nasza wyobraźnia i czas, który trzeba poświęcić na rozwój w danej dziedzinie. Szczegółowe umiejętności dla każdej specjalizacji przedstawię w kolejnych artykułach, ten wpis jest wprowadzeniem.

We wpisie znajdziesz listę 6 niezbędnych umiejętności w branży IT. W liście chciałem przekazać tylko najważniejsze umiejętności, które moim zdaniem pomogą znaleźć pierwszą pracę oraz mam nadzieję pozwolą ją utrzymać w dłuższym okresie.

Myślisz sobie, że łatwo pisać, trudniej zrobić? Rzeczywiście o wiele łatwiej pisać o tym niż wyznaczyć sobie cel i dążyć do niego. W tym przypadku może to być pierwsza praca w IT. Wiedza jest wszędzie, uważam, że praktycznie każdy z nas jest w stanie przejść przez cały proces przebranżowienia. Jestem tu, aby to wszystko Ci ułatwić, więc zaczynajmy!

6 Niezbędnych Umiejętności W Branży IT

1. Język angielski

W pierwszym wpisie „7 powodów, dlaczego branża IT jest najlepsza do pracy w Polscejuż o tym wspominałem, zachęcam do przeczytania, jeśli nie widziałeś go wcześniej. Spytasz, dlaczego język angielski jest taki istotny? Ano jest i długo to się nie zmieni.

Wiedza i dokumentacja wielu systemów jest często dostępna tylko w języku angielskim. Warto go znać, choćby w małym stopniu, aby mniej więcej orientować się, nawet szukając rozwiązań problemów, które napotkasz na swojej drodze. Wracając pamięcią do szkolnych czasów, żałuję, że bardziej nie przykładałem się do nauki, uwierz mi, im wcześniej to zrozumiesz, tym lepiej dla Ciebie. Szczególnie jeśli masz zamiar pracować z nowymi technologiami.

Kluczową umiejętnością jest samodoskonalenie i własny rozwój, znajomość angielskiego pomoże Ci w tym, masa stron, kursów jest dostępna tylko w tym języku. Czasami pracując np. w Help Desku, będziesz musiał komunikować się z osobami, które mówią tylko w tym języku. Umiejętność komunikowania się znacząco ułatwi Ci znalezienie pierwszej pracy i pomoże w rozwiązywaniu wielu problemów.

2. Umiejętność logicznego myślenia, zdolności analityczne oraz rozwiązywanie problemów

To jest bardzo ważna umiejętność. Czasami w swojej pracy napotkacie trudne problemy, których rozwiązanie wcale nie będzie oczywiste. Logiczne myślenie jest kluczowe w pracy programisty, ale również pomaga w wielu innych specjalizacjach w IT.

Na stanowiskach związanych ze wsparciem użytkownika tj.: Help Desk, kolejna linie wsparcia użytkownika, Analityk biznesowy ten skill jest kluczowy, pozwala szybko przeanalizować problem oraz wesprzeć użytkowników.

To wszystko jest powiązane z umiejętnością rozwiązywania problemów, która też jest istotna. Osobiście bardzo cenię osoby, które same szukają rozwiązania i nie dostarczają nowych problemów. Uważam, że to jest jednen z najważniejszych skilli w pracy.

Jeśli pracujesz na określonym stanowisku pracodawca oczekuje od Ciebie, że pomożesz mu rozwiązać określony problem, a nie dodasz kolejne. Moim zdaniem to jest powiązane z roszczeniowym podejściem naszego pokolenia Y oraz młodszego pokolenia Z. Oczywiście nie wszyscy mają takie podejście, ale czasami spotykam się z ludźmi, którzy myślą, że się wszystko im się należy. Życie tak nie wygląda, na wszystko trzeba sobie zapracować. Przy okazji serdecznie polecam książkę „Szczęście czy fart?”. W skrócie to krótka książka o tym komu w życiu może sprzyjać szczęście… 😉

3. Odpowiedzialność za słowa

Odpowiedzialność za słowa. To jest mega istotne w pracy zespołowej. Jeśli twierdzimy, że coś zrobimy powinniśmy to zrobić. Moim zdaniem to jest bardzo ważne szczególnie w IT w co tygodniowych sprintach, gdzie osoby deklarują co zostanie wykonane i w jakim terminie. Wiadomo, zdarzają się opóźnienia, nieprzewidziane sytuacje niezależne od nas, ale moim zdaniem zawsze jasno powinno się to komunikować.

Odpowiedzialność za słowa buduje szacunek i zwiększa pewność siebie, przede wszystkim przedstawia Cię jako profesjonalistę, który robi to co mówi. Umiejętności zawsze można się nauczyć, może Ci brakować kompetencji, możesz być na początku drogi, ale zawsze rób to co mówisz, szczególnie w środowisku zawodowym.

4. Umiejętności miękkie

Coraz częściej można zaobserwować odchodzenie od klasycznego modelu działów IT z przeszłości. Dziś dział IT skupia się na pośredniczeniu między biznesem a systemem i technologią, przyszłość coraz bardziej się klaruje, coraz więcej aplikacji jest w modelu Software as a Service (SaaS), które są utrzymywane przez zewnętrznego dostawcę IT.

Dlaczego umiejętności miękkie są takie istotne? Empatia pomaga łatwiej zrozumieć innych ludzi i wczuć się w ich sytuację. Często pozwala załagodzić krytyczną sytuację lub inaczej podejść do problemu. Praca w IT nie polega na bezmyślnym siedzeniu przed komputerem i klepaniu w klawiaturę. Dziś pracownik działu IT musi rozumieć biznes, przynajmniej w jakimś stopniu, to pozwoli przygotować i zaproponować lepsze rozwiązania w przyszłości. Umiejętności miękkie pomagają w wielu sytuacjach zawodowych i prywatnych.

5. Praca zespołowa i umiejętność współpracy

Bardzo często ta umiejętność uratowała mi i innym życie w wielu krytycznych sytuacjach. Ten skill to wybawienie, szczególnie podczas awarii gdzie cały zespół próbuje rozwiązać problem i szuka rozwiązania. Co kilka głów to nie jedna, o wiele łatwiej jest znaleźć przyczynę i rozwiązać problem w zespole niż w pojedynkę podczas burzy mózgów.

Bycie team-playerem jest istotne, bo często pracujemy w różnych projektach w interdyscyplinarnych zespołach składających się z programistów, analityków biznesowych, administratorów czy devopsów, którzy wdrażają nowe funkcjonalności lub nowy system. Wiedza osób z innych specjalizacji często pozwala podejść do problemu w nieszablonowy sposób.

Moim zdaniem umiejętności współpracy można się nauczyć, uczestnicząc w różnych projektach. Ta umiejętność jest powiązana z komunikacją i jasnym definiowaniem wymagań w projekcie. Umiejętność skutecznej komunikacji również jest kluczowa, pozwala lepiej delegować zadania, pracować w zespole itp.

6. Wiedza techniczna i ciągłe doszkalanie się

Wiedzy techniczna jest istotna, aby pracować w IT, ale wystarczy wiedzieć trochę więcej niż użytkownicy, aby zasugerować rozwiązanie. To jest moje spostrzeżenie, nie musisz wiedzieć dużo więcej. Świat się ciągle zmienia, codziennie pojawiają się nowe technologie, bardzo ciężko jest być ze wszystkim na bieżąco, mamy coraz więcej specjalizacji itp.

Dlatego kluczowym elementem jest ciągłe doszkalanie się w wybranej przez nas dziedzinie? Jak wspominałem w poprzednim akapicie świat cały czas się zmienia, co chwilę jest potrzebna nauka nowych rzeczy. Ja jestem fanem just in time learning, czyli uczenia się pod konkretny projekt, zadanie. Polega to na tym, że przed wykonaniem zadania poświęcam trochę czasu na przygotowanie się i rozeznanie, jeśli temat jest większy, poświęcam więcej czasu. Uczę się tylko tego, co jest w tej chwili potrzebne np. jeśli w danym momencie przygotowuje raport w Reporting Services, korzystam ze źródeł związanych z bazami danych itp.

Nie uczę się na zapas, chyba, że wiem, że w niedalekiej przyszłości może mi się to przydać np. książki. Kiedyś czytałem i uczyłem się rzeczy, które myślałem, że mi się przydadzą… Dziś szkoda mi na to czasu, staram się od razu implementować wiedzę z książek, kursów w praktyce i sprawdzać na bieżąco czy to sprawdzi się w mojej dziedzinie.

Tę zasadę stosuję obecnie do każdego typu kursu, książki, od razu staram się implementować wiedzę w praktyce, jeśli to nie sprawdzi się to od razu mam informację zwrotną. Wiele osób wpada w pułapkę ciągłego nieprzygotowania i ciągłej nauki, myślenia, że jest się nieprzygotowanym do wystartowania. Przy okazji niedługo planuje wpis o miejscach, gdzie znajdziesz materiały do nauki. Pamiętaj Done is better than perfect!

Podsumowanie

Moim zdaniem każdej z tych umiejętności jesteśmy w stanie się nauczyć. To tylko kwestia czasu i naszych chęci. Zrozumiałe jest, że czym jesteśmy starsi tym mamy mniej wolnego czasu, dochodzą inne obowiązki, ale warto, szczególnie jeśli nie chcemy całe życie pracować w zawodach, których nie cierpimy i jedynym motywatorem są pieniądze. Myślę, że część tych umiejętności również może przydać się w innych branżach.

Warto zauważyć, że ta lista to tylko moje prywatne zdanie, mam nadzieję, że choć trochę pomoże Ci zrozumieć co jest kluczowe przy zmianie branży. Jeśli masz chwilę, napisz komentarz, jak mogę Ci jeszcze pomóc lub czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć o branży IT. Zachęcam również do zapisania się na newsletter, w którym prześlę Ci raz w tygodniu wartość w postaci ciekawych tekstów, tematów oraz inicjatyw związanych z IT, produktywnością, biznesem, marketingiem online, rekrutacją oraz technologią. Stay tuned!

Bonus nowa grupa „Pierwsze kroki w IT / Początki w IT – Instajob.pl” na Facebooku

grupa-facebook

Zapraszam również do dołączenia do nowej grupy „Pierwsze kroki w IT / Początki w IT – Instajob.pl” na Facebooku – https://www.facebook.com/groups/847327302453321 #łączmysię ;-). Grupa ma na celu zrzeszać i wspierać osoby, które chcą się przebranżowić do branży IT. Serdecznie polecam szczególnie osobom, które chcą się dowiedzieć czegoś więcej o branży.

Grupa ma na celu stworzenie społeczności użytkowników, którzy wspierają się podczas przebranżowienia, pomagają sobie nawzajem w zdobyciu pierwszej pracy w IT. Zależy mi, aby ta pomoc była wartościowa, szczególnie w dobie nadchodzącego kryzysu związanego z pandemią koronawirusa. Dołączysz? 😉

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na blogu, polecam:

Posts created 20

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top