Optymalizacja, pozycjonowanie stron internetowych (SEO i SEM) i content marketing

Optymalizacja, pozycjonowanie stron internetowych (SEO i SEM) i content marketing

Przy tworzeniu przedsiębiorstwa dostarczanie unikalnej wartości klientom oraz strategia marketingowa w internecie jest jednym z najważniejszych obszarów w początkowych fazach działania firmy. Według badań 80% firm upada w pierwszych dwóch latach działalności, co dowodzi, że skuteczna strategia marketingowa przedsiębiorstwa, szczególnie w internecie jest jedną z najważniejszych aktywności w początkowej fazie działania przedsiębiorstwa.

Przed rozpoczęciem prac nad tworzeniem strategii marketingowej przedsiębiorstwa w interencie powinno się zdefiniować sylwetkę idealnego klienta, do którego ma być skierowana oferta przedsiębiorstwa. Zdefiniowanie cech i atrybutów idealnego klienta pozwoli stworzyć ofertę skierowaną bezpośrednio do takich klientów.

Przy tworzeniu oferty warto spytać potencjalnych klientów, jakie mają największe problemy. Do tego typu aktywności można wykorzystać darmowe systemy do ankiet np. Survio, które pozwala na stworzenie ankiety, która jest dostępna w internecie i potencjalni klienci poprzez stronę internetową mogą ją w prosty sposób wypełnić. Dzięki udzielonym odpowiedziom powinno się lepiej poznać potrzeby klientów oraz odpowiednio dostosować ofertę. Występuje korelacja między wykorzystaniem nowych mediów w przedsiębiorstwie a sprzedażą.

W tym wpisie oraz w kolejnych przytoczono skuteczne internetowe strategie marketingowe, który powinny być przydatne w pierwszej fazie tworzenia przedsiębiorstwa. Dodatkowo wyróżniono sposoby, które nie są jeszcze popularne na polskim rynku. W tym wpisie oraz w kolejnych zebrano autorski kodeks dobrych praktyk w e-marketingu.

Optymalizacja, pozycjonowanie stron internetowych (SEO i SEM) i content marketing

Dużą wartością w marketingu internetowym jest mierzalność działań reklamowych przedsiębiorstwa. Każdą aktywność można zmierzyć, co daje przewagę nad marketingiem tradycyjny. Przedsiębiorca na podstawie każdej wydajnej złotówki na reklamę jest w stanie wykazać korelację między poniesionym kosztem a uzyskanym przychodem z działalności reklamowej. Internet pozwala mierzyć aktywności potencjalnego klienta oraz użytkownika [1].

Takie wskaźniki osiągnięcia celów w e-marketingu nazywana są KPI, czyli Key Performance Indicators [2]. Przy planowaniu strategii marketingowej przedsiębiorstwa w internecie istotnym jest budżet kampanii oraz wyliczenie wskaźnika mROI [3], czyli wskaźnika obrazującego zwrot z danej inwestycji marketingowej. mROI oblicza się poprzez następujący wzór: zysk z aktywności marketingowej minus koszt tej aktywności dzielony przez koszt tej aktywności. Poniżej został on przytoczony na zrzucie ekranu.

Pozycjonowanie stron internetowych warto zacząć od strony internetowej przedsiębiorstwa. Podstawowym błędem w projektowaniu witryn internetowych jest ograniczanie liczby podstron w menu strony [4]. Jeśli przedsiębiorstwu zależy na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce, menu powinno mieć jak największą liczbą podstron z dobrze uzupełnioną treścią. Wyżej wymienione zaprojektowanie menu strony pozwala na lepszy wynik w wyszukiwarce Google.

W pozycjonowaniu możemy wyróżnić strategie długiego ogona, czyli pozycjonowanie się na mniej popularne frazy w wyszukiwarce. Autorem koncepcji jest Chris Anderson, redaktor naczelny magazynu Wired. Strategia polega na wykorzystaniu w pozycjonowaniu strony internetowej długich fraz, składających się z kilku słów. Powyższa strategia powinna mieć pozytywny wpływ na pozycje strony w wyszukiwarce szczególnie w branży nowych technologii i młodych specjalistycznych przedsiębiorstw typu startup [5].

Kolejną istotną aktywnością jest adres URL strony. Adres powinien być przejrzysty, prosty i łatwy do zapamiętania. Nie akceptowalny jest adres URL z dziwną kombinacją znaków, taki adres źle wpływa na wizerunek marki w internecie oraz jest trudny do zapamiętania.

Wygenerowanie mapy witryny, czyli pliku sitemap.xml ze strony internetowej oraz przesłanie go do narzędzia Google Search Console jest ważną czynnością przy pozycjonowaniu strony. Powyższa czynność pozwoli na zaindeksowanie strony internetowej w algorytmie wyszukiwarki Google.

Kolejnym sposobem na zwiększenie zasięgu jest skonstruowanie dobrze napisanego przycisku Call to action (CTA), czyli przycisku zachęcającego, który występuje na stronie internetowej podczas zapisu na newsletter. Warto zastosować w tym miejscu tekst, który znacząco zachęci użytkowników do rejestracji, kupna lub zapisu do newslettera. Dobre call to action pozwala znacząco zwiększyć konwersje na stronie internetowej.

Przy tworzeniu nowego produktu lub usługi w przedsiębiorstwie w pierwszej kolejności warto stworzyć landing page. Funkcją landing page jest poinformowanie użytkowników, że przedsiębiorca startuje z daną usługą lub produktem. Landing page jest stroną internetową, na której użytkownicy mogą zarejestrować się jako potencjalni klienci lub dodać się do listy mailowej.

Przy analizie strony internetowej przedsiębiorstwa również warto zwrócić uwagę na współczynnik odrzuceń. Jeśli użytkownicy kończą sesje i zamykają stronę w ciągu 2 sekund powinno się sprawdzić z czego to wynika. Powodem może być brak wersji mobilnej strony (złe wyświetlaniem strony na urządzeniach mobilnych). Dopasowanie strony do urządzeń mobilnych powinno pozwolić na utrzymanie użytkownika na naszej stronie i przedstawienie naszej oferty. Obecnie szacuje się, że mobilny ruch internetowy to 25 – 50% i powinien być coraz większy.

Przydatną koncepcją są również testy A/B, które pozwalają na zwiększenie konwersji poprzez testowanie różnych wariantów strony internetowej. Dzięki testom przedsiębiorcy są w stanie wybrać odpowiednią wersję strony co bezpośrednio pozwala poprawić wyniki sprzedaży. Testy A/B są również powiązane z współczynnikiem odrzuceń. Przykładem narzędzia, które pomaga zwiększyć ruch strony internetowej oraz wykonać testy A/B jest Optimizely.

Optymalizacja strony jest pośrednim czynnikiem wpływającym na sprzedaż, ponieważ pozwala na lepszą prezentację naszej oferty w internecie. Kolejnym oprogramowaniem pozwalającym na optymalizację strony jest HotJar, który pozwala na weryfikację ruchu użytkownika na naszej stronie. Narzędzie pozwala na stworzenie map gdzie widać kliknięcia naszych użytkowników.

Google Analytics jest narzędziem pomocnym przedsiębiorcom w mierzeniu ruchu i aktywności użytkowników na stronie internetowej firmy. Narzędzie jest darmowe i pozwala mierzyć ruch generowany na stronie internetowej przedsiębiorstwa oraz mierzyć efekty wcześniej zdefiniowanej kampanii Google AdWords. Warto zauważyć, że narzędzie jest pomocne również przy testach A/B, ponieważ pozwala ocenić, np. jaki landing page generuje większe przychody, większy ruch lub ma lepszy współczynnik konwersji. Kampanie reklamowe od ok 1960 roku, które zakończyły się sukcesem można zweryfikować na stronie swiped.com.

Narzędzie pozwala również wygenerować raporty dotyczące ruchu na witrynie oraz pozwala zintegrować się z kontem Google AdWords. Stronę firmy można bardzo łatwo podpiąć do oprogramowania poprzez wpisanie strony internetowej w ustawieniach oraz poprzez dodanie kodu Google Analytics do strony internetowej. Poniżej zamieszczono zrzut ekranu aplikacji.

Kolejną ważna aktywnością w optymalizacji strony w internecie jest zadbanie o odpowiedni metaopis strony, który pojawia się w trzech miejscach w internecie co jest widoczne na poniższym zrzucie ekranu.

Przydatnym narzędziem, które pozwala zweryfikować ten opis jest SERP Preview Tool. Oprogramowanie pozwala na zweryfikowanie jak metaopis naszej strony jest widoczny w internecie. Kolejnym narzędziem, które pozwala na optymalizacje strony internetowej jest Page Speed Insight. Program podpowiada co należy poprawić w naszej stronie internetowej.

Szybkość wczytywania strony jest kolejną ważnym technicznym wskaźnikiem, który można zbadać również przy pomocy wyżej wymienionego narzędzia. Narzędzie pozwala wykonać techniczny audyt strony internetowej, po wpisaniu strony przedsiębiorstwa narzędzia generuje raport oraz wynik analizy w postaci punktów.

Jeśli chodzi o content marketing świetnym kompendium wiedzy jak tworzyć wartościowe treści są artykuły na blogu kopywritingkourse. Jednym z najlepszych artykułów dostępnych na wyżej wymienionym blogu to artykuł jak tworzyć nagłówki, które sprzedają [6]. Artykuł świetnie opisuje mechanizm w jaki sposób tworzyć odpowiednie nagłówki. Dodatkowo w artykule wyróżniono schematy zdań, które mogą zostać wykorzystane w artykułach na blogu firmowym.

Kolejnym wartościowym artykułem jest post z pomysłami jak tworzyć nowe treści wraz z tytułami artykułów na bloga [7]. Artykuł również zawiera schematy gotowych zdań do wykorzystania do artykułów na firmowy blog. Przy tworzeniu treści również jest przydatna aplikacja BuzzSumo, która pomaga znaleźć pomysły na unikatowe treść poprzez dobór słów kluczowych.

Przy tworzeniu contentu przydatną koncepcją jest strategia VRIN [8], czyli tworzenie unikatowych i niepodrabialnych treści. Technika sprawdza się przy tworzeniu praktycznie każdego rodzaju artykułów. Poniżej przytoczono 4 główne zasady tej strategii:

  • Wartość, czyli tworzenie materiałów, które dostarczają wartość
  • Rzadkość, specjalność czyli tworzenie wyjątkowych materiałów specjalistycznych
  • Nie do naśladowania, czyli tworzenie materiałów, których nie się skopiować
  • Nie zastępowalność, czyli tworzenie materiałów, których nie da się zastąpić

Idealnym oprogramowaniem do stworzenia pierwszego bloga jest WordPress, z którego korzysta wielu blogerów. Silnik WordPress’a można praktycznie zainstalować na każdym serwerze, w internecie znajduje się masa darmowych motywów, które można wykorzystać na blogu. Dodatkowo oprogramowanie ma spore możliwości rozbudowy poprzez wtyczki, które łatwo można zainstalować.

Poniżej przytoczono kilka wtyczek, które znacząco poprawią działanie bloga:

  • WP-Optimize (wtyczka odpowiada za usprawnienie działania bazy danych)
  • Autoptimize (wtyczka odpowiada za przyspieszenie działania bloga)
  • Disqus Comment System (wtyczka odpowiada za system komentarzy na blogu).

Lepszą pozycje strony internetowej w wyszukiwarce przedsiębiorstwo może zbudować poprzez tworzenie oryginalnych treści, które nie są kopią innych treści. Mechanizmy skanujące Google wysoko pozycjonują oryginalne treści w wyszukiwarce. Oryginalność tekstu można zweryfikować narzędziem copyscape, które weryfikuje czy dany fragment tekstu jest zduplikowany.

Strategią, które używają specjalistyczne startupy jest szukanie potencjalnych klientów wśród użytkowników niszowych blogów, np. Noah Kagan, pracownik startupu Mint, który zajmuję się zarządzaniem gotówką szukał potencjalnych klientów w niszowych blogach, dzięki tej strategii udało się zebrać 40 000 klientów [9].

Przy tworzeniu postów na blog firmy przedsiębiorca może wykorzystać darmowe zbiory i kolekcje zdjęć, które można wykorzystać w artykułach. Przykładem takiego darmowego narzędzia jest Pixelbay. Zgodnie z artykułem Kreacja w marketingu [10] tworzenie contentu w postaci postów z grafiką lepiej wpływa na odbiór wśród użytkowników do których dociera coraz więcej postów, wiadomości itp.

Podsumowanie

Lista wszystkich wpisów z serii o e-marketingu poniżej:

Mam nadzieję, że wpis dostarczył Ci wartość i przekazałem Ci specyfikację optymalizacji strony internetowej (seo, sem) i content marketingu. Kolejne wpisy dotyczące tego tematu w kolejnych tygodniach. Bardzo dziękuje Ci za przeczytanie i poświęcony czas. Jeśli masz chwilę, napisz komentarz, jak mogę Ci jeszcze pomóc lub czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć o branży IT. Zachęcam również do zapisania się na newsletter, w którym prześlę Ci raz w tygodniu wartość w postaci ciekawych tekstów, tematów oraz inicjatyw związanych z IT, produktywnością, biznesem, marketingiem online, rekrutacją oraz technologią. Stay tuned!

Bonus nowa grupa „Pierwsze kroki w IT / Początki w IT – Instajob.pl” na Facebooku

grupa-facebook

Zapraszam również do dołączenia do nowej grupy „Pierwsze kroki w IT / Początki w IT – Instajob.pl” na Facebooku – https://www.facebook.com/groups/847327302453321 #łączmysię ;-). Grupa ma na celu zrzeszać i wspierać osoby, które chcą się przebranżowić do branży IT. Serdecznie polecam szczególnie osobom, które chcą się dowiedzieć czegoś więcej o branży.

Grupa ma na celu stworzenie społeczności użytkowników, którzy wspierają się podczas przebranżowienia, pomagają sobie nawzajem w zdobyciu pierwszej pracy w IT. Zależy mi, aby ta pomoc była wartościowa, szczególnie w dobie nadchodzącego kryzysu związanego z pandemią koronawirusa. Dołączysz? 😉

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na blogu, polecam:


Bibliografia

[1] Miotk A., Mierzalność działań online, w: E-marketing, Mazurek G. (red), Poltext, 2018, s. 125.

[2] Mazurek G., Zach K., Strategia i planowanie e-marketingowe, w: E-marketing, Mazurek G. (red), Poltext, 2018, s. 43.

[3] Gallo A., ROI w marketingu: powtórka najważniejszych wiadomości, https://www.hbrp.pl/b/roi-w-marketingu-powtorka-najwazniejszych-wiadomosci/PUqTaKPl8?NO_COOKIES=1 (dostęp 16.06.2019 r.).

[4] Szymański W., Pozycjonowanie stron internetowych (SEO), w: E-marketing, Mazurek G. (red), Poltext, 2018, s. 246.

[5] Weinberg G., Mares J., Trakcja czyli złap przyczepność, Onepress, 2015, s. 113.

[6] Copywriting Headlines That Sell (with Templates & Swipe File), https://kopywritingkourse.com/copywriting-headlines-that-sell/

[7] Medhora N., Blog Post Idea Generator (100’s of Blog Post Ideas with Titles), https://kopywritingkourse.com/blog-post-idea-generator/

[8] VRIN SCORING – YOUR SUCCESS PREDICTION,  https://www.connormarkets.com/blog/2016/1/9/vrin-scoring-your-success-prediction

[9] Weinberg G., Mares J., Trakcja czyli złap przyczepność, Onepress, 2015, s. 13.

[10] Tokarz K., Kreacja w marketingu internetowym, Acta Universitatis Nicolai Copernici, ZARZĄDZANIE XLV – NR 1 (2018), 2018,.

Posts created 20

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top