Praktyczne wykorzystanie social media w firmie

media społecznościowe w praktyce

Media społecznościowe są często wykorzystywane jako „dostarczanie” reklam użytkownikom zgodnie ze strategią marketingu efektywnościowego. We wpisie przytoczono najpopularniejsze i najważniejsze portale społecznościowe, które przedsiębiorstwo może wykorzystać tworząc strategie marketingową.

Przy tworzeniu strategii marketingowej w mediach społecznościowych zgodnie z zaleceniami z rozdziału Social media marketing [1] przedsiębiorstwo powinno wykonać analizę zgodnie z poniższymi punktami:

  • Analiza sytuacji wyjściowej przedsiębiorstwa
  • Zdefiniowanie celów uwzględniając kluczowe wskaźniki
  • Wybranie grup docelowych
  • Wybranie głównych komunikatów
  • Wybranie budżetu, harmonogramu
  • Działania
  • Ocena efektów

Praktyczne wykorzystanie social media w firmie

Facebook jest jednym z najpopularniejszych portali społecznościowych, został założony w 2004 roku przez Marka Zuckerberga. W tej chwili praktycznie każda osoba ma konto na tym portalu społecznościowym. Warto zauważyć, że w tym serwisie użytkownicy są w stanie promować markę przedsiębiorstwa poprzez profil prywatny umożliwiając innym użytkownikom jego obserwowanie oraz poprzez profil publiczny, czyli stronę specjalnie do tego stworzoną.

Facebook posiada funkcjonalność tworzenia profili publicznych, czyli fanpage dla przedsiębiorstwa, osoby, itp. Strony publiczne idealnie pasują do promowania marki w internecie. Liczba fanów na facebook’u na fanpage’u nie powinna być celem samym w sobie bo to nie przekłada się na dodatkową wartość dla firmy [2].

Profil publiczny marki daje o wiele większe możliwości promowania swoich postów oraz administracja tym profilem pozwala wyciągnąć więcej danych do analizy, ponieważ jako administrator profilu publicznego użytkownik ma dostęp do większej ilości narzędzi, które pomagają w promowaniu marki. Istnieje korelacja między wizerunkiem marki w internecie a obecnością przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych i w internecie [3].

Dodatkowo wartością na tym portalu jest liczba użytkowników, warto zauważyć, że często rekruterzy przy zatrudnianiu, sprawdzają wcześniej profil danej osoby na facebook. Na tym portalu również są dostępne grupy tematyczne, w których można promować swoje usługi, np. programiści, którzy szukają zleceń są w stanie promować swoje usługi w grupach przeznaczonych dla programistów itp.

Poniżej przytoczono modele rozliczeń za reklamy jakie są wykorzystywane na powyższym portalu:

  • CPC (cost per click) – koszt za kliknięcie w reklamę
  • CPM (cost per mille) – koszt za 1000 wyświetleń reklamy
  • oCPM (optimized cost per mille) – zoptymalizowany koszt za 1000 wyświetleń reklamy, w tym przypadku firma może dokładniej zdefiniować ustawienia reklamy

Przy analizie profili publicznych, czyli np. stron przedsiębiorstw przedsiębiorcy są w stanie wykorzystać narzędzie Facebook Audience Insights (Statystyki grup odbiorców). Narzędzie pozwala przeglądać szczegółowe dane statystyczne strony np. kto odwiedza naszą stronę, polubienia odwiedzających użytkowników.

Przy tworzeniu reklam na portalu narzędzie jest idealne, bo pozwala na podstawie danych statystycznych stworzyć idealnego klienta oraz personę. Dzięki powyższym danym przedsiębiorca jest w stanie lepiej tworzyć następne kampanie marketingowe w tym serwisie np. firma, która sprzedaje szkolenia związane z produktywnością może skierować kampanie bezpośrednio do użytkowników, którzy lubią strony związane z produktywnością. Poniżej zamieszczono zrzut ekranu narzędzia.

Statystyki grup odbiorców

Kolejnym portalem społecznościowym pomocnym w tworzeniu strategii marketingowej w przedsiębiorstwie jest Instagram. Wyżej wymieniony serwis idealnie nadaje się do promocji oraz do promowania marki poprze influancera, czyli wpływową osobę, która jest w stanie wpływać na opinie innych użytkowników oraz posiada duży zasięg w danym serwisie. Instagram jest prostym portalem społecznościowym, na którym użytkownicy mogą umieszczać posty w postaci zdjęć. Instagram jest przykładem aplikacji odzwierciedlającej zmiany w społeczeństwie, obecnie żyjemy w czasach kultury obrazkowej.

Aplikacja o podobnym profilu co Instagram to Snapchat. Snapchat został założony w 2011 przez studentów uczelni Stanford (Evan Spiegel i Bobby Murphy). Aplikacja pozwala na nagrywanie krótkich filmów w postaci wspomnień i przesyłanie ich do znajomych lub umieszczanie ich na osi czasu w aplikacji, filmy są  dostępne przez 24 godziny, następnie są automatycznie usuwane. Warto zauważyć, że przesyłane filmy lub zdjęcia znikają po 10 sekundach od wysłania do kogoś znajomego. Aplikacja posiada potencjał marketingowy również jeśli chodzi o profile przedsiębiorstw.

Kolejnym medium społecznościowym jest serwis YouTube, który pozwala na umieszczanie filmów w internecie. Portal został założony przez Chad Hurley, Steve Chen oraz Jawed Karim. Zgodnie z informacjami z artykułu Wykorzystanie serwisu YouTube w kształtowaniu marki osobistej – wyniki badań [4] miliard użytkowników korzysta z portalu codziennie. Portal pozwala przedsiębiorstwom na utworzenie profilu firmy oraz na umieszczanie kampanii reklamowych w postaci filmów w internecie.

Influancer jest pojęciem nowym, wykreowanym w ostatnim czasie w związku z udostępnieniem serwisów, które pozwalają na łatwe dzielenie się treścią, postami i zdjęciami. Na tego typu serwisach łatwo jest kreować własny personal branding i markę swojej firmy.  Warto zauważyć, że użytkownicy o wiele bardziej ufają blogerom z którymi się utożsamiają, niż zwykłej reklamie [5].

Kolejnym portalem społecznościowym, na którym przedsiębiorstwo powinno posiadać konto jest Twitter. Portal pozwala na udostępnienie krótkich postów składających się tylko z 280 znaków, wcześniej 140 znaków. Twitter jest często wybieranym medium w polityce, wielu znanych polityków korzysta aktywnie z tego portalu, np. znany przedsiębiorca oraz obecnie prezydent Stanów Zjednoczonych Donald Trump.

W tym serwisie również można zamieszczać zdjęcia i filmy, serwis pozwala na szybką komunikację ze swoimi obserwatorami, nie ogranicza zasięgów jak obecnie facebook, czyli po opublikowaniu każdy z obserwatorów widzi post autora. Twitter pozwala również na prowadzenie konwersacji ze swoich obserwatorami na bieżąco, każdy użytkownik widzi historię konwersacji z innymi obserwatorami.

Najpopularniejszym portalem na świecie dla profesjonalistów, przedsiębiorstw oraz osób szukających pracy jest Linkedin. Serwis w głównej mierze skupia się na networkingu, czyli budowaniu i utrzymywaniu swojej listy kontaktów biznesowych. Networking jest dobrym sposobem na poszerzenia swojego grona kontaktów, dodatkowo szukanie i nawiązywanie kontaktów pozwoli na poszerzenie zasięgu w serwisie.

Na tym portalu użytkownik może stworzyć profesjonalną wizytówkę firmy, opisać doświadczenie zawodowe, dodać unikalne umiejętności, opisać przebyte kursy oraz dodać listę znajomych, w skrócie Linkedin pozwala na stworzenie wirtualnego CV, które może być poparte rekomendacjami od byłych pracodawców, znajomych z pracy itp.

W dobie dostępu do szerokopasmowego internetu każdy, kto tworzy swoją markę osobistą  powinien posiadać konto na tym portalu. Dodatkowo tak jak w serwisie Twitter na Linkedin użytkownicy są w stanie pisać posty, prowadzić bloga itp. W kontekście tworzenia strategii marketingowej przedsiębiorstwa w internecie jest to obecnie jeden z najważniejszych portali. Dobrze uzupełniony profil pozwala na lepsze pozycjonowanie w serwisie. Na portalu warto zadbać o krótkie podsumowanie oraz krótki opis użytkownika, jak na poniższym zrzucie ekranu.

Podsumowanie Linkedin

Wartością są również zrzeszone grupy profesjonalistów, które skupiają się na konkretnym temacie, przykładem takiej grupy są grupy programistów danego języka programowania, gdzie można znaleźć pracowników danej technologii oraz rekruterów, którzy często szukają nowych osób do projektów związanych z daną technologią.

Dodatkową wartością jest obecność rekruterów w serwisie. Prowadząc projekt rekrutacyjny użytkownicy mają dostęp do wielu zaawansowanych funkcji. Rekruterzy są w stanie znaleźć odpowiedniego kandydata szukając w wyszukiwarce np. po nazwach umiejętności, lokalizacji itp. Sami kandydaci również są w stanie zasugerować rekruterom chęć szukania pracy poprzez zaznaczenie odpowiedniej opcji w serwisie.

Narzędziem, które pozwala zarządzać profilami praktycznie w każdym portalu społecznościowym jest AgoraPulse. Aplikacja pozwala z poziomu jednego okna odpowiadać na komentarze użytkowników, zarządzać publikacją postów na portalach, itp. Z poziomu jednej aplikacji przedsiębiorca jest w stanie zarządzać komunikacja z potencjalnymi klientami co ułatwia prace oraz oszczędza czas. Poniżej zamieszczono zrzut ekranu aplikacji.

Agorapulse

Podsumowanie

Lista wszystkich wpisów z serii o e-marketingu poniżej:

Mam nadzieję, że wpis dostarczył Ci wartość i przekazałem Ci specyfikację social media. Kolejne wpisy dotyczące tego tematu w kolejnych tygodniach. Bardzo dziękuje Ci za przeczytanie i poświęcony czas. Jeśli masz chwilę, napisz komentarz, jak mogę Ci jeszcze pomóc lub czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć o branży IT. Zachęcam również do zapisania się na newsletter, w którym prześlę Ci raz w tygodniu wartość w postaci ciekawych tekstów, tematów oraz inicjatyw związanych z IT, produktywnością, biznesem, marketingiem online, rekrutacją oraz technologią. Stay tuned!

Bonus nowa grupa „Pierwsze kroki w IT / Początki w IT – Instajob.pl” na Facebooku

grupa-facebook

Zapraszam również do dołączenia do nowej grupy „Pierwsze kroki w IT / Początki w IT – Instajob.pl” na Facebooku – https://www.facebook.com/groups/847327302453321 #łączmysię ;-). Grupa ma na celu zrzeszać i wspierać osoby, które chcą się przebranżowić do branży IT. Serdecznie polecam szczególnie osobom, które chcą się dowiedzieć czegoś więcej o branży.

Grupa ma na celu stworzenie społeczności użytkowników, którzy wspierają się podczas przebranżowienia, pomagają sobie nawzajem w zdobyciu pierwszej pracy w IT. Zależy mi, aby ta pomoc była wartościowa, szczególnie w dobie nadchodzącego kryzysu związanego z pandemią koronawirusa. Dołączysz? 😉

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na blogu, polecam:


[1] Lisowski S., Social media marketing, w: E-marketing, Mazurek G. (red), Wydawnictwo Poltext, 2018, s. 365 – 381.

[2] Doligalski T., Modele biznesu w internecie, Wydawnictwo naukowe PWN, 2014, s. 163.

[3] Brzozowska-Woś M., Media społecznościowe a wizerunek marki, Zarządzanie i Finanse, R. 11, nr 1, cz. 1, 2013, s. 54.

[4] Grzesiak M., Wykorzystanie serwisu YouTube w kształtowaniu marki osobistej – wyniki badań, Marketing i Zarządzanie, nr 1 (47), 2017, s. 335.

[5] Wolska-Zogata I., Social media i nowy marketing w społeczeństwie konsumpcyjnym, Forum Socjologiczne, 9, 2018, s. 161.

Posts created 20

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top