Rola E-mail Marketingu, Growth Hackingu I Marketing Automation W Firmie

Rola E-mail Marketingu, Growth Hackingu I Marketing Automation W Firmie

Jest to czwarty artykuł z serii o e-marketingu po pierwszym Rola Oprogramowania W Tworzeniu Strategii Marketingowej Firmy W Internecie, drugim Rola E-marketingu W Firmie i trzecim Rola Strony Internetowej, Pozycjonowania, Content Marketingu W Firmie.

Zgodnie z artykułem Ikonizacja tematów emaili marketingowych [1] e-mail marketing jest najstarszą formą komunikacji z potencjalnym klientem oraz jest bezpośrednią, e-mailową formą komunikacji [2]. Niewątpliwym plusem e-mail marketingu jest budowanie własnego kanału dystrybucji, co pozwala prowadzić działania marketingowe niezależnie od innych mediów społecznościowych np. Facebook, Instagram, które często ograniczają zasięgi nowych postów oraz posiadają własne polityki prywatności.

Rola E-mail Marketingu, Growth Hackingu I Marketing Automation W Firmie

Celem e-mail marketingu jest utrzymanie kontaktu z klientem oraz sprzedaż produktów przedsiębiorstwa. Szczegółowe techniki wykorzystania e-mail marketingu w przedsiębiorstwie zostaną przedstawione w kolejnych wpisach. Z marketingiem internetowym jest powiązany również Growth hacking (hakowanie wzrostu).

Growth hacking (hakowanie wzrostu) jest określany jako sposoby do osiągnięcia szybkiego wzrostu przedsiębiorstwa poprzez różnego rodzaju techniki, z tych technik korzystają i korzystały największe firmy na świecie m.in.: Facebook, Twitter, Airbnb oraz Uber. Strategie hakowania wzrostu są pośrednio przeciwieństwem zwykłych technik marketingowych, główny celem growth hackingu jest wzrost danego przedsiębiorstwa praktycznie w każdej dziedzinie, m.in.: wzrost konwersji, liczby płacących klientów itp.

W dobie internetu praktycznie wszystkie działania marketingowe można przetestować oraz zmierzyć ich efekty. Główną istotą hakowania wzrostu jest mierzenie efektów przeprowadzonych eksperymentów. W związku z mniejszymi kosztami niż przy innych formach marketingu metody związane z hakowanie wzrostu są szczególnie ważne w pierwszej fazie tworzenia przedsiębiorstwa. Warto zauważyć, że te strategie pozwolą na szybsze wprowadzanie zmian w naszym przedsiębiorstwie.

Growth hacking można również nazwać kolejną strategią marketingową w internecie, ta strategia jest również kolejnym trendem w marketingu internetowym, podobnie jak technologia marketing automation, która została opisana w dalszej części. Niekonwencjonalne strategie marketingowe pozwalają przedsiębiorstwom osiągać lepsze wyniki, niż konkurenci. Warto zauważyć, że nie w każdej branży da się zastosować strategie związane z hakowaniem wzrostu.

Kolejną terminem powiązanym z marketingiem internetowym jest technologia Marketing automation. Wyżej wymieniona technologia pozwala mierzyć i automatyzować działania przedsiębiorstwa w e-marketingu. W porównaniu do tradycyjnego marketingu, marketing internetowy jest mierzalny, co pozwala mierzyć wyniki określonych strategii. Obecnie dostępne narzędzia typu CRM, media społecznościowe, marketing automation oraz e-mail marketing pozwalają na personalizację komunikatów wysyłanych do potencjalnych klientów [3] co jest wartością dodaną tej technologii.

Personalizacja pozwala na skuteczniejsze dobieranie komunikatów do odbiorców. Dodatkowo internet pozwala również na mierzenie strategii marketingowej poprzez współczynniki i metryki. Współczynniki zostaną przytoczone szczegółowo w kolejnych artykułach.

Nowe technologie pozwalają działom marketingu mieć dostęp do coraz lepszego oprogramowania, które pomaga w tworzeniu i mierzeniu strategii marketingowej firmy. Marketing internetowy jest powiązany z tworzeniem wartości przedsiębiorstwa. Dzięki dobrze skonstruowanej strategii marketingowej w internecie przedsiębiorstwo jest w stanie lepiej docierać do idealnych klientów. Ogromne ilości danych, które użytkownicy zostawiają w internecie stwarzają nowe możliwości przedsiębiorcom oraz generują wartość dla przedsiębiorstw (zjawisko Big Data). Dane pozwalają podejmować lepsze decyzje marketingowe w przyszłości.

Systemy Marketing automation często oparte są o sztuczną inteligencje i algorytmy, które pozwalają tworzyć lepsze kampanie marketingowe, przykładem takich działań jest analiza predykcyjna, która pozwala na podstawie zebranych wcześniej danych dobrać wzory działań w przyszłości. Analiza predykcyjna jest powiązana ze zjawiskiem Big Data, które polega na gromadzeniu i analizowaniu danych przez przedsiębiorstwa. Zjawisko jest kolejnym trendem w marketingu internetowym. Narzędzia z nim powiązane pozwalają na podejmowanie lepszych decyzji przez działy marketingu w przedsiębiorstwach.

Poniżej przytoczono przykłady narzędzi, które pozwalają na gromadzenie i analizowanie danych:

  • Apache Hadoop
  • Nierelacyjne bazy danych, np. mongoDB, Apache Cassandra

Przy gromadzeniu danych w przedsiębiorstwie należy zwrócić uwagę na ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych, czyli RODO [4]. Systemy, które gromadzą dane w przedsiębiorstwie, muszą być dostosowane do wyżej wymienionej ustawy. Dzięki systemom, które zbierają i analizują dane, działy marketingu w przedsiębiorstwach są w stanie przewidywać zachowania użytkowników oraz potencjalnych klientów.

Obecnie wartość danych marketingowych jest ogromna, dane pozwalają np. rekomendować klientom inne, dopasowane produkty firmy. Przykładem przedsiębiorstwa, które wykorzystuje mechanizmy związane z marketingu automation, czyli np. rekomendacje powiązanych produktów jest Amazon. Dane jakie są zbierane to np. dane geolokalizacyjne, dane z przeglądarek internetowych, czyli pliki cookies.

Poniżej przytoczono opcje oraz funkcje, jakie mogą być realizowane przy pomocy Marketing Automation [5]:

  • Segmentacja potencjalnych klientów przedsiębiorstwa
  • Lead scoring, czyli ocena zaangażowania użytkowników
  • Digital body language, czyli mierzalne aktywności podejmowane przez użytkownika w sieci
  • Monitorowanie użytkowników na naszej stronie
  • Spersonalizowane treści
  • Lead nurturing, czyli e-mailowa kampania informacyjna skierowana do użytkowników na temat usług lub produktów przedsiębiorstwa
  • E-mail marketing

Jedynym z głównych celów automatyzacji marketingu jest generowanie leadów (potencjalni klienci zainteresowani usługą lub produktem) sprzedażowych firmie [6].  W kolejnych wpisach przytoczone zostaną przykłady praktycznego wykorzystanie technik hakowania wzrostu oraz marketing automation w przedsiębiorstwach.

Podsumowanie

Lista wszystkich wpisów z serii o e-marketingu poniżej:

Mam nadzieję, że wpis dostarczył Ci wartość i przekazałem Ci specyfikację e-mail marketingu, growth hackingu i marketing automation. Kolejne wpisy dotyczące tego tematu w kolejnych tygodniach. Bardzo dziękuje Ci za przeczytanie i poświęcony czas. Jeśli masz chwilę, napisz komentarz, jak mogę Ci jeszcze pomóc lub czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć o branży IT. Zachęcam również do zapisania się na newsletter, w którym prześlę Ci raz w tygodniu wartość w postaci ciekawych tekstów, tematów oraz inicjatyw związanych z IT, produktywnością, biznesem, marketingiem online, rekrutacją oraz technologią. Stay tuned!

Bonus nowa grupa „Pierwsze kroki w IT / Początki w IT – Instajob.pl” na Facebooku

grupa-facebook

Zapraszam również do dołączenia do nowej grupy „Pierwsze kroki w IT / Początki w IT – Instajob.pl” na Facebooku – https://www.facebook.com/groups/847327302453321 #łączmysię ;-). Grupa ma na celu zrzeszać i wspierać osoby, które chcą się przebranżowić do branży IT. Serdecznie polecam szczególnie osobom, które chcą się dowiedzieć czegoś więcej o branży.

Grupa ma na celu stworzenie społeczności użytkowników, którzy wspierają się podczas przebranżowienia, pomagają sobie nawzajem w zdobyciu pierwszej pracy w IT. Zależy mi, aby ta pomoc była wartościowa, szczególnie w dobie nadchodzącego kryzysu związanego z pandemią koronawirusa. Dołączysz? 😉

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na blogu, polecam:


Bibliografia

[1] Rosińska-Mamej A., Ikonizacja tematów emaili marketingowych, Strategie Komunikacyjne Współczesnych Organizacji, Wyższa Szkoła Humanitas, 2017, s. 12.

[2] Sala P., E-mail marketing, w: E-marketing, Mazurek G. (red), Poltext, 2018, s. 331.

[3] Mazurek G., E-marketing, Wydawnictwo Poltext, 2018, s. 28.

[4] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), https://uodo.gov.pl/404 (dostęp 16.06.2019 r.).

[5] Plata-Alf D., Marketing Automation, w: E-marketing, Mazurek G. (red), Poltext, 2018, s. 350. 

[6] Plata-Alf D., Marketing Automation, w: E-marketing, Mazurek G. (red), Poltext, 2018, s. 353.

Posts created 20

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top