Rola E-marketingu W Firmie

rola_e-marketingu_w_firmie

W dobie internetu każde przedsiębiorstwo może zbudować skuteczną strategię marketingową w internecie na podstawie sposobów, technik i zebranych studiów przypadków innych przedsiębiorstw. Jest to drugi artykuł z serii o e-marketingu po pierwszym Rola Oprogramowania W Tworzeniu Strategii Marketingowej Firmy W Internecie.

W serii artykułów o e-marketingu zostanie wykonany przegląd skutecznych strategii marketingowych w internecie, utworzenie autorskiego kodeksu dobrych praktyk oraz odnalezienie i przedstawienie odpowiednich strategii e-marketingu na różnych rynkach. Celem wpisów jest wskazanie korelacji między sprzedażą a wymienionymi strategiami marketingowymi oraz udowodnienie, że wymienione we wpisach sposoby i techniki marketingowe mogą znacząco poprawić sprzedaż w działającym przedsiębiorstwie lub wygenerować sprzedaż w nowo otwartym przedsiębiorstwie. W tym wpisie przytoczono definicję marketingu internetowego, mediów społecznościowych oraz opisano części składowe e-marketingu.

Rola E-marketingu W Firmie

We wpisach wykorzystane zostały publikacje naukowe, źródła dostępne w internecie oraz wiedza autora oparta na doświadczeniu zawodowym. W dzisiejszych czasach internet odgrywa ogromną rolę w społeczeństwie. Rola globalnej sieci w gospodarce jest coraz większa [1]. Internet pozwala na stworzenie dodatkowych możliwości w promocji i marketingu dla przedsiębiorstw [2] oraz ponownie redefiniuje dostarczanie wartości [3]. Szeroki dostęp do internetu pozwala przedsiębiorstwom oferować usługi w sieci na całym świecie [4]. Jedynym ograniczeniem jest stworzenie oferty produktu lub usługi w języku angielskim. Globalna sieć pozwala przedsiębiorcom docierać natychmiastowo do swoich potencjalnych klientów [5].

W kontekście ekonomicznym internet jest powiązany z szeroko rozumianym e-biznesem, czyli optymalizacją biznesowych aktywności z wykorzystaniem technologii [6]. Warto zauważyć, iż marketing internetowy lub e-marketing zgodnie z definicją zamieszczoną w E-Marketing 7th International Edition oraz E-marketing [7] jest wykorzystaniem technologii informatycznych do aktywności marketingowych [8]. W dobie szerokiego dostępu do technologii oraz internetu warto wykorzystać potencjał e-marketingu poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych w przedsiębiorstwie.

Dostęp do internetu sprawia, że przedsiębiorstwa są w stanie szukać nowszych sposobów promocji poprzez marketing internetowy. Narzędzia takie jak strony internetowe pozwalają przedsiębiorstwom przedstawiać swoją ofertę bezpośrednio w sieci, co skutkuje skróceniem czasu na dokonanie transakcji przez potencjalnego klienta. Internet dla małych i średnich firm stał się miejscem dla marketingowych aktywności.

Użytkownicy internetu są w stanie szybko znaleźć informacje o marce, przedsiębiorstwie oraz opinie innych użytkowników co może mieć wpływ na tworzenie strategii marketingowych w internecie. Globalizacja i znaczący rozwój technologii umożliwia przedsiębiorstwom stworzenie nowych możliwości komunikacji z klientami w internecie. Rozwój sieci informatycznej zwiększa możliwości internetu mobilnego. Użytkownicy posiadają dostęp do internetu w coraz większej ilości urządzeń tj. telefony komórkowe, tablety, laptopy, zegarki itp.

Internet mobilny pozwala być podłączonym do sieci praktycznie cały dzień. Podsumowując, internet ma duży wpływ na tworzenie strategii marketingowej przedsiębiorstwa i wpływa na wiele czynników, m.in. zyski, wyniki, zachowania potencjalnych konsumentów.

Specyfikacja e-marketingu i mediów społecznościowych

W dzisiejszych czasach komunikacja marketingowa odgrywa znaczącą rolę w marketingu internetowym oraz w mediach społecznościowych. Wyżej wymieniona komunikacja przybiera multimedialną postać [9], czyli komunikaty są wysyłane do użytkowników poprzez narzędzia tj. media społecznościowe, strony internetowe itp. W związku z szerokim dostępem do internetu i szybkim rozwojem nowych technologii komunikacja marketingowa w internecie jest dominująca względem innych mediów.

Zgodnie z badaniami z raportu German Digitalization Consumer Report [10] urządzenie, które jest najczęściej wykorzystywane przez użytkowników to smartfon. Przedsiębiorstwa posiadające powyższą wiedzę są w stanie wykorzystać urządzenia mobilne to dostosowania swoich komunikatów marketingowych poprzez media społecznościowe, strony www itp.

Zgodnie z definicją z książki Rola serwisów społecznościowych w komunikacji marketingowej marki [11] klasyfikacje narzędzi marketingowych można podzielić na 3 strategie, czyli strategia typu pull (bezpośredni wpływ na potencjalnego klienta), strategia push (strategie wpływające na potencjalnych klientów poprzez nakłanianie do nawiązania kontaktu z przedsiębiorstwem) oraz share (dzielenie się informacją z innymi), poniżej przytoczono klasyfikację narzędzi marketingowych w internecie z wyżej wymienionej książki.

Grupa narzędzi komunikacji marketingowej online oraz przykłady [12]:

  • Narzędzia push ­– reklama graficzna, w wyszukiwarkach oraz efektywnościowa (CPC – Cost Per Click)
  • Narzędzie typu pull – e-mail oraz mobile marketing
  • Narzędzia typu share – social media marketing oraz marketing wirusowy

Marketing internetowy przedsiębiorstwa jest powiązany z reklamą internetową.  Warto zauważyć, że obecnie wydatki na reklamę online na zachodzie Europy już przekraczają wydatki na kampanie w mediach tradycyjnych [13].

Poniżej przytoczono modele rozliczeń za realizację działań reklamowych w internecie:

  • CPM (Cost Per Mile) – koszt 1000 wyświetleń reklamy w internecie
  • CPC (Cost Per Click) – koszt jednorazowego kliknięcia reklamy w internecie
  • CPL (Cost Per Lead) – koszt za uzyskany efekt
  • CPS (Cost Per Sale) – koszt za sprzedaż z reklamy

Zgodnie z definicją A. M. Kaplan i M. Haenlein media społecznościowe to „grupa aplikacji, opartych w sposób technologiczny oraz ideologicznych na założeniach Web 2.0 i umożliwiających tworzenie i wymianę treści, które są generowane przez użytkowników” [14].

Różne media społecznościowe spełniają inne funkcje, poniżej przytoczono podział przedstawiony przez D. Kaznowski [15]:

  • blogi
  • media do udostępnienia zasobów, m. in. YouTube opisany w następnych podrozdziałach
  • media społecznościowe, np. Facebook
  • mikroblogi
  • media kooperacyjne, m. in. gry internetowe MMO

W tworzeniu strategii marketingowej w internecie ogromną rolę odgrywają media społecznościowe [16]. W dzisiejszych czasach niemal każda osoba ma swoje konto na wielu portalach społecznościowych. Dodatkowo media społecznościowe pozwalają kierować przekaz reklamowy bezpośrednio do naszego potencjalnego klienta, np. Facebook pozwala kierować komunikat bezpośrednio do wcześniej zdefiniowanego użytkownika o określonej charakterystyce.

Media społecznościowe umożliwiają wykorzystanie nowych sposobów komunikacji z potencjalnym klientem. Zgodnie z raportem 2019 Social Media Marketing Industry Report [17] zastosowanie w przedsiębiorstwie social media marketingu przyniosło poniższe korzyści:

  • zwiększenie ekspozycji marki (93%)
  • zwiększenie ruchu na stronie (93%)
  • zdobycie leadów (74%)
  • zwiększenie sprzedaży (72%)
  • zdobycie lojalności wśród fanów (71%)
  • ugruntowanie pozycji na rynku (57%)
  • pozyskanie wiedzy rynkowej (58%)
  • pozyskanie partnerów w biznesie (56%)

Zgodnie z artykułem Ewolucja wykorzystania mediów społecznościowych w marketingu [18] media społecznościowe posiadają potencjał marketingowy w trzech zakresach:

  • perspektywa operacyjna, czyli osiąganie celów marketingowych w mediach społecznościowych
  • perspektywa taktyczna, czyli generowanie konwersji w mediach społecznościowych
  • perspektywa strategiczna, czyli generowanie zmian w organizacji za pomocą mediów społecznościowych

Obecnie problemem mediów społecznościowych jest obcinanie zasięgów kont użytkowników, w związku z powyższym w przedsiębiorstwie warto obok budować również własny kanał komunikacji, np. blog, newsletter co zostało również szczegółowo przytoczone w kolejnych wpisach.

Podsumowanie

Lista wszystkich wpisów z serii o e-marketingu poniżej:

Mam nadzieję, że wpis dostarczył Ci wartość i przekazałem Ci specyfikację e-marketingu i mediów społecznościowych w firmie. Kolejne wpisy dotyczące tego tematu w kolejnych tygodniach. Bardzo dziękuje Ci za przeczytanie i poświęcony czas. Jeśli masz chwilę, napisz komentarz, jak mogę Ci jeszcze pomóc lub czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć o branży IT. Zachęcam również do zapisania się na newsletter, w którym prześlę Ci raz w tygodniu wartość w postaci ciekawych tekstów, tematów oraz inicjatyw związanych z IT, produktywnością, biznesem, marketingiem online, rekrutacją oraz technologią. Stay tuned!

Bonus nowa grupa „Pierwsze kroki w IT / Początki w IT – Instajob.pl” na Facebooku

grupa-facebook

Zapraszam również do dołączenia do nowej grupy „Pierwsze kroki w IT / Początki w IT – Instajob.pl” na Facebooku – https://www.facebook.com/groups/847327302453321 #łączmysię ;-). Grupa ma na celu zrzeszać i wspierać osoby, które chcą się przebranżowić do branży IT. Serdecznie polecam szczególnie osobom, które chcą się dowiedzieć czegoś więcej o branży.

Grupa ma na celu stworzenie społeczności użytkowników, którzy wspierają się podczas przebranżowienia, pomagają sobie nawzajem w zdobyciu pierwszej pracy w IT. Zależy mi, aby ta pomoc była wartościowa, szczególnie w dobie nadchodzącego kryzysu związanego z pandemią koronawirusa. Dołączysz? 😉

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na blogu, polecam:


Bibliografia

[1] Rabowska A., Blogosfera – jak Internet zmienił komunikację i marketing?, Media Biznes Kultura, Numer 1 (1)  2016, s. 84.

Muszyński W., Muszyński S., Sposoby pozyskiwania i utrzymania klienta przy pomocy nowych mediów, Humanistyka i Przyrodoznawstwo, Numer 24, 2018, s. 565.

Drzazga M., Media społecznościowe w procesie komunikacji marketingowej przedsiębiorstw handlu detalicznego z rynkiem, Studia Ekonomiczne / Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, nr 140 Komunikacja marketingowa : współczesne wyzwania i kierunki rozwoju, 2013, s. 98.

Dybka S., Skuteczność promocji w Internecie – perspektywa klienta, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 450 Polityka ekonomiczna, 2016, s. 126.

[2] Bronicki M., Sołoducha K., Realizacja strategii inbound marketingu przy wykorzystaniu wyszukiwarek internetowych, Nowoczesne Systemy Zarządzania, 12 (1), 2017, s. 184.

[3] Łaszkiewicz A., Media społecznościowe i ich potencjał w generowaniu wartości dla organizacji, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 287 Wyzwania współczesności : informacja – wiedza – zarządzanie, 2013 s. 162.

[4] Błońska K., Konieczek D., Konieczek M., Inernet jako przestrzeń rynku¸ Rynek – Społeczeństwo – Kultura , nr 2(14) Kryzys, s.5.

[5] Sikorski M., Internet w rozwoju współczesnego przedsiębiorstwa, Przedsiębiorstwo Przyszłości nr 2(31)/2017, 2017, s. 98.

Kieżel M., Wiechoczek J., Narzędzia e-marketingu w procesie kreowania wartości dla klienta, Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska, z. 114, 2017, s. 204.

[6] Strauss J., Frost R., E-Marketing 7th International Edition, Pearson, 2013, s. 23.

[7] Mazurek G., E-marketing, Wydawnictwo Poltext, 2018, s. 17.

[8] Strauss J., Frost R., E-Marketing 7th International Edition, Pearson, 2013, s. 23.

[9] Wallis A., Narzędzia komunikacji marketingowej w gospodarce cyfrowej, Przegląd nauk ekonomicznych Nr 26/2017, 2017, s. 24.

[10] German Digitalization Consumer Report, http://www.digitalizationthinklab.com/german-digitalization-consumer-report-2014 (dostęp 16.06.2019 r.).

[11] Sanak-Kosmowska K., Rola serwisów społecznościowych w komunikacji marketingowej marki, Wydawnictwo Drugie, 2018.

[12] Sanak-Kosmowska K., Rola serwisów społecznościowych w komunikacji marketingowej marki, Wydawnictwo Drugie, 2018., s. 90.

[13] Plata-Alf D., Mazurek G., Miegoń A., Reklama internetowa, w: E-marketing, Mazurek G. (red), Wydawnictwo Poltext, 2018, s. 313.

[14] Haenlein M., Kaplan A.M., Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media, Business Horizons nr 53, 2010.

[15] Kaznowski D., Social media – społeczny wymiar Internetu, w: E-marketing Współczesne Trendy Pakiet startowy, Królewski J., Sala P., (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016.s. 90 – 95.

Wicińśka K., Media społecznościowe jako narzędzie rozwijające działania marketingowe przedsiębiorstw, Rynek – Społeczeństwo – Kultura nr. 3(24), 2017, s. 116.

[16] Łopaciński K., Łysik Ł., Wpływ mediów społecznościowych i technologii mobilnych na współczesne procesy zakupowe, Informatyka Ekonomiczna, 2(40), 2016, s. 45.

[17] Stelzner M.A., 2019 Social Media Marketing Industry Report, 2019.

[18] Mazurek G., Ewolucja wykorzystania mediów społecznościowych w marketingu, Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, nr 45 (1/2016), 2016.

Posts created 20

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top