Rola marki osobistej i wspólnika w tworzeniu wartości

Rola marki osobistej i wspólnika w tworzeniu wartości

Każdy przedsiębiorca, aby odnosić sukcesy, powinien dostarczać unikalną wartość swoim klientom. Opisanie dostarczenia wartości idealnie odzwierciedla koncepcja modelu biznesowego [1] opisana przez Alexandra Osterwaldera, strategia pozwala na szybkie zdefiniowanie, w jaki sposób pomysł biznesowy będzie dostarczał wartość swoim klientom oraz pozwala na kartce papieru ocenić całą koncepcję biznesową.

Inną podobną koncepcją, która przydaje się w definiowaniu unikalnej wartości dla klientów, jest metodologia Lean Startup [2] opisana przez przedsiębiorcę Erica Riesa, który prowadzi blog theleanstartup. Koncepcja pozwala zminimalizować ryzyko niepowodzenia projektu poprzez zastosowanie minimum viable product (MVP), czyli zbudowanie minimalnie wartościowego produktu, który pozwoli wystartować i zweryfikować dostarczanie wartości swoim klientom. Dodatkowo metoda pozwala na zaoszczędzenie dużych wydatków, które zostałyby poniesione w przypadku wprowadzenia na rynek pełnowartościowego produktu bez zweryfikowania hipotezy.

Rola marki osobistej i wspólnika w tworzeniu wartości

Ciekawą strategią zwiększenia rentowności w przedsiębiorstwie jest zwiększenie cen produktów lub usług. Wiele nowopowstałych firm w Stanach Zjednoczonych sprzedaje swoje produkty w niskiej cenie, aby były szeroko dostępne. Niestety taka strategia zdaniem Marca Andreessena nie sprawdza się w długotrwale [3]. Zdaniem inwestora wiele problemów związanym z rentownością firmy wynika wprost z wyboru niskich cen za produkty lub usługi. W tworzeniu wartości podejście do porażki jest równie istotne co generowanie przychodów w przedsiębiorstwie. Według przedsiębiorcy Petera Thiel’a porażka jest nieprzydatna i nie ma żadnej wartości dodanej [4].

W pierwszym etapie budowy przedsiębiorstwa i kształtowania strategii marketingowej warto znaleźć wspólnika i partnera biznesowego o komplementarnych umiejętnościach względem naszych, np. gdy przedsiębiorca ma umiejętności marketingowe warto poszukać partnera, który zna się na technologii, potrafi stworzyć oraz zaprogramować wizję biznesową, czyli inaczej mówiąc partnera, który posiada umiejętności techniczne.  

Wartością dodaną przy tworzeniu projektu w taki sposób jest wzajemne uzupełnienia się przy dostarczaniu wartości dla potencjalnych klientów. Na etapie definiowania modelu biznesowego warto zadbać o umowę założycielską, czyli founder agreement. Umowa powinna zabezpieczać interesy partnerów przed startem projektu.

Dodatkową możliwością przy definiowaniu umowy założycielskiej jest skorzystanie z metody utworzenia specfunduszu [5] zdefiniowanego przez Mike’a Moyer’a. Metoda polega na dostosowaniu przyszłych udziałów potencjalnych wspólników w nowym projekcie. To forma zabezpieczenie podobnie jak umowa założycielska przed przyszłymi kłótniami w projekcie, w skrócie w tej koncepcji następuje teoretyczne podzielenie przyszłych udziałów w projekcie na podstawie włożonego wkładu własnego każdego ze wspólników.

Potencjalnego wspólnika oraz partnera biznesowego o komplementarnych umiejętnościach do naszych można znaleźć na wielu grupach na portalach społecznościowych, np. na Facebooku.

W kontekście budowy marki osobistej i strategii marketingowej przedsiębiorstwa technologia blockchain w dzisiejszych czasach odgrywa coraz większą rolę. Technologia blockchain jest łańcuchem bloków, którego nie da się złamać, dosłownie jest to cyfrowa technologia oparta na kryptografii, która pozwala na przekazywanie i przechowywanie wartości w cyfrowym świecie.

Łańcuch bloków oparty jest na księdze głównej, na której znajdują się bloki informacji, czyli cała historia transakcji, która jest dostępna w całej sieci, każda kopia transakcji jest dostępna na każdej stacji podłączonej do sieci. Każdy blok oparty jest na technologii peer-to-peer (p2p), w której każdy podłączony komputer może odbierać i wysyłać dane. Blockchain przeznaczony jest do obsługi transakcji w świecie cyfrowym, technologia pozwala na przekazywanie wartości.

Wiele kryptowalut opiera się na technologii blockchain, kryptowaluta to elektroniczna kryptograficzna waluta, która w swoim zapisie jednostkowym zawiera informacje jaką stanowi wartość. Przykładem najpopularniejszej kryptowaluty jest Bitcoin, który powstał w 2009 roku i został stworzony przez Satoshi Nakamoto. 

W kontekście marki osobistej ciekawym pojęciem są tokeny personalne oparte o technologie blockchain. Tokeny są jednostkami wydanymi w postaci kryptowalut zarządzanymi przez twórcę lub osobę, która taki token wydała. Tokeny są formą inwestowania w danego twórcę. Token może pełnić funkcję tj.: środek płatniczy lub punkt lojalnościowy, który można wymienić na produkty danego twórcy. Przy dużej popularności twórca jest w stanie wygenerować wartość dla swoich fanów, inwestorów.

Znany przedsiębiorca Gary Vaynerchuk jest idealnym przykładem osoby, która dzięki stworzonej marce osobistej była w stanie zbudować kilka dobrze prosperujących firm, które odniosły ogromny sukces. Termin Ekonomia wdzięczności [6] zdefiniowany przez Gary’ego odnosi się do dostarczania wartości swoim klientom w postaci darmowych klipów video, usług, artykułów, następnie poproszenie ich o kupienie własnego produktu. Im więcej klienci otrzymują wartości, tym chętniej będą w stanie zapłacić za wytworzone autorskie produkty.

Na podstawie stworzonej wcześniej marki osobistej należy budować przedsiębiorstwo, taka strategia jest łatwiejsza, gdyż mamy już określony zasięg oraz znamy swojego idealnego klienta. Poniżej przytoczono kilka marek osobistych i firm, które zostały zbudowane na podstawie marki osobistej.

Pierwszym przykładem powinien być Steve Jobs twórca Apple jednej z największych firm technologicznych na świecie. Firma Apple Company została zbudowana w ubiegłym wieku przez Steve Jobs razem ze Steve’em Wozniakiem w garażu rodziców. Marka osobista, jaką zbudował Steve Jobs jest niepodważalna.

Dzięki charyzmie i determinacji Steve’a Jobsa powstało wiele innowacyjnych technologii. Dzięki przedsiębiorcy udało się ponownie zdefiniować użyteczność w urządzeniach typu iPhone, iPad czy iPod. Podejście do perfekcjonizmu i prostota swoich produktów w Apple zmieniło całkowicie sposób projektowania urządzeń, wiele firm po wprowadzeniu pierwszego tabletu i pierwszego telefonu z dotykowym ekranem bez rysika wzorowało się na Apple.

Ciekawostką związaną z logo firmy Next założonej przez Jobsa po wyrzuceniu z Apple jest wykonanie zlecenia projektu logo przez znanego projektanta Paula Randa, który stworzył m.in.: logo firmy IBM. Po odejściu z Apple Steve Jobs chciał mieć najlepsze logo, na jakie może sobie pozwolić, więc poprosił o kilka opcji wyżej wymienionego projektanta, ten natomiast odpowiedział, że rozwiąże ten problem i przygotuje najlepiej jak potrafi tylko jedną opcję, następnie to logo zostanie wykorzystane lub nie. Cena za usługę została ustalona na 100 000 $. Projektant przygotował logo w ciągu dwóch tygodni, Jobs był zachwycony, następnie stwierdził, że Rand jest świetnie przygotowanym profesjonalistą [7]. Sposób działania projektanta jest idealnym przykładem stworzenia silnej marki osobistej, która pozwala dyktować swoje warunki na rynku.

Kolejnym przykładem znanej marki osobistej jest przedsiębiorca, innowator, twórca firm PayPal, Tesla, SpaceX – Elon Musk. Dzięki silnej marce osobistej przedsiębiorcy udało się zbudować kilka innowacyjnych firm w Dolinie Krzemowej. Idealnym przykładem jest firma Tesla, która produkuje elektryczne samochody, projekt jest przykładem innowacyjnego przedsięwzięcia, które pozwoliło wyznaczyć nowe standardy w branży motoryzacyjnej.

Przedsiębiorca ma ogromną wiedzę na temat fizyki. Elon Musk zbudował markę osobistą na projektach, które odniosły ogromny sukces. Kolejnym innowacyjnym projektem w branży kosmicznej jest firma SpaceX, której głównym celem jest kolonizacja Marsa. Dodatkowo firma zajmuję się projektem Starlink, czyli stworzeniem szerokopasmowego internetu dostępnego na całym świecie. Przedsięwzięcie polega na umieszczeniu na orbicie własnych satelit, które w przyszłości powinny dostarczyć dostęp do internetu na całej planecie.

Warto zauważyć, iż obecnie nie ma na świecie przedsiębiorcy, który z większym rozmachem zmienił i dokonał rewolucji w tylu branżach. Elon Musk obecnie jest inspiracją dla wielu przedsiębiorców na całym świecie.

Podsumowanie

Lista wszystkich wpisów z serii o e-marketingu poniżej:

Mam nadzieję, że wpis dostarczył Ci wartość i przekazałem Ci strategie tworzenie swojej marki osobistej. Kolejne wpisy dotyczące tego tematu w kolejnych tygodniach. Bardzo dziękuje Ci za przeczytanie i poświęcony czas. Jeśli masz chwilę, napisz komentarz, jak mogę Ci jeszcze pomóc lub czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć o branży IT. Zachęcam również do zapisania się na newsletter, w którym prześlę Ci raz w tygodniu wartość w postaci ciekawych tekstów, tematów oraz inicjatyw związanych z IT, produktywnością, biznesem, marketingiem online, rekrutacją oraz technologią. Stay tuned!

Bonus nowa grupa „Pierwsze kroki w IT / Początki w IT – Instajob.pl” na Facebooku

grupa-facebook

Zapraszam również do dołączenia do nowej grupy „Pierwsze kroki w IT / Początki w IT – Instajob.pl” na Facebooku – https://www.facebook.com/groups/847327302453321 #łączmysię ;-). Grupa ma na celu zrzeszać i wspierać osoby, które chcą się przebranżowić do branży IT. Serdecznie polecam szczególnie osobom, które chcą się dowiedzieć czegoś więcej o branży.

Grupa ma na celu stworzenie społeczności użytkowników, którzy wspierają się podczas przebranżowienia, pomagają sobie nawzajem w zdobyciu pierwszej pracy w IT. Zależy mi, aby ta pomoc była wartościowa, szczególnie w dobie nadchodzącego kryzysu związanego z pandemią koronawirusa. Dołączysz? 😉

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na blogu, polecam:


Bibliografia

[1] Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych, Onepress, 2012.

[2] Ries E., Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek, Onepress, 2012.

[3] Ferris T., Narzędzia tytanów. Taktyki, zwyczaje i nawyki milionerów, ikon popkultury i ludzi wybitnych, MT Biznes, 2011, s. 216.

[4] Ferris T., Narzędzia tytanów. Taktyki, zwyczaje i nawyki milionerów, ikon popkultury i ludzi wybitnych, MT Biznes, 2011, s. 284.

[5] Moyer M., Dzielenie tortu jak rozdysponować udziały w bezkosztowym start-upie, Helion, 2016, s. 51.

[6] Vaynerchuk G., Ekonomia wdzięczności, OSMPOWER, 2017.

[7] Isaacson W., Steve Jobs, s.276.

Posts created 20

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top